Sunday, April 15, 2012

Baked Orange Cheese cake


sedang meng-clear-kan gambar2 dalam tab tiba2 nampak pula gambar kek di atas ni, baru teringat saya ada buat orange cheese cake ari tu tapi gambar ni jak lah satu2 nya gambar yg ada hahaha...lepas siap,check sekejap terus sejukkan n go to sleep... Pagi2 terus buat bedah siasat..sedap! Nama pun cheese...sekali lgi ku katakan family saya ni hantu segala cheese termasuklah saya o_O hehehe nda pa next time saya buat lagi n ambil gambar lagi...
Untuk kek ni, bahan2 nya....

12 keping digestive biscuit
3 sudu besar butter di cairkan
1 buku cheese (saya guna philadelphia)
1/2 cawan icing sugar
5 biji telur saiz A
2 sudu besar jus oren
1 cawan whipping cream (yg manis ok :-)) - pukul sekejap tp jgn terlalu lama nnti keras
Lemon zest dari 1 biji lemon

Tumbuk/blend biscuit n gaulkan dengan butter. Masukkan dalam pan dan tekan2 rata, bakar dalam 5 - 8 minit. (Oven harus di panaskan dulu ok)

Pukul cheese dgn gula sampai sebati, masukkan telur satu persatu, di ikuti jus oren,whipping cream dan lemon zest.
Pukul sampai semua sebati dan kembang. Tuangkan keatas biscuit tadi. Guna teknik water-bath, bakar dalam suhu 180 dc lebih kurang 1 jam atau sampai kek masak. Oven saya kurang sihat jadi saya cover dgn aluminium foil supaya permukaan kek tidak kering. Untuk peminat cheese, mmg akan suka kek ni :-)