Sunday, April 29, 2012

Bubur Laici

Semalam masak nasi hujan panas + Lemon kisses Chiken tapi oleh kerana resepinya panjang sikit jadi saya malas mengarang...jadi yg minta resepi tu, sabar2 dulu wokeh....hari ni kita masak bubur laici (dlm FB saya ckp bubur chacha tapi oleh kerana teda ubi2an saya tukar la nama nnti ada pula yg marah saya pandai2 ubah suai bubur tu :-))  

Bahan2nya
 5 sudu makan besar tepung pulut
 3 sudu makan tepung gandum
 1 gelas susu cair
 3 sudu makan gula
 2 gelas air Buah laici dlm tin
1/2 gelas air dari buah laici Pewarna makanan - saya guna kaler hijau,merah dan oren...klu kamu mau kaler lg byk sila lah :-)
 Sagu kecil

 Campurkan tepung pulut dan tepung jagung together gether..gaul dengan air, jgn banyak sangat..adun sampai boleh buat bulat2 tu jak :-) bahagikan kepada 3..campurlah dengan kaler masing2. Panas kan air di dalam periuk. Buat bulat2 adunan tadi atau leper atau apa jak lah ( untuk tdk melekat ambil sikit tepung gandum buat bedak di tangan ) masukkan dalam periuk. Dia akan timbul bila masak. Angkat n tos kan. Ketepikan.

 Masukkan sagu pula dalam air rebusan tadi dan masak sampai kembang. Tos kan (ni cara saya masak sagu sebab kalau masak sekali, saya tidak nampak sagu tu kembang or not jadi saya suka buat mcm ni) Didihkan 2 gelas air dan gula. Masukkan susu dan air buah laci. Masukkan tepung kaler2 tadi. Masak sekejap masukkan sagu. Last sekali masukkan laici. Siap....sedap di makan time panas n sejuk..dua2 saya cuba :-)
p/s-sa masak agak2 sja jadi sukatan yg sya bagi ni kamu pandai2 la adjust ya ....