Saturday, April 28, 2012

Nasi Hujan Panas & Lemon Kisses Chicken


Sebelum saya cerita pasal resepi, saya promote dulu Juice Lemon Kisses ni... Dia di blend sekali dgn zest dia, 100% pure lemon. Untuk minum pun best.. Kalau ada siapa2 area kk ni rasa2 mau cuba Lemon Kisses ni jgn malu2 bagitau saya :-)
Ni lah rupa Juice Lemon Kisses, keluaran dari my aunty n family...kalau orang2 Sabah mesti familiar dengan Klinik Kissey kan, dari diorang lah ni :-) my aunty said, di klinik ramai yg order sebab baik untuk cholestrol, batu karang n so on. Selain dari untuk memasak saya suka minum mcm tu jak, sejuk2 + honey...huhhh! Kick ni..guyang2 badan minum kikikiki.......Ok enuff with Lemon Kisses, skrg kita story mory itu resepi pula....
Nasi hujan panas? Saya sendiri kurang pasti kenapa nama dia macam tu?? Anyone can explain? Tapi saya sangat suka tgk orang masak nasi ni, kaler2 gitew....mula2 saya pelik juga camana lah diorang buat nasi ni kaler2? Masak asing2 ka? Tp rupanya senang jak! Tq again CMK tunjuk ajar dlm ur blog sungguh mendewasakan kikikiki.... Resepi nasi dalam blog ni saya buat2 sendiri sebab ingat2 lupa resepi CMK yang saya terbaca hari tu tapi part kasi kaler2 tu saya ingat sangat :-) Untuk nasi.. Kamu agak2 la untuk makan brapa org...

 Beras ( cuci dan toskan )
 Mentega
Serai Sikit
 halia
Bawang merh
 Bawang putih
 Kismis
Sayur campur
Badam
Pewarnamakanan (saya cuma guna 2 colour..merah n hijau......kalau mau guna lebihdari tu ok jakkk)

Panas kan mentega, tumis serai, halia, bawang merah n putih. Masukkan beras tumis sekejap. Masukkan kismis n sayur campur n badam. Masukkan semua tu dalam rice cooker. Sukat air macam masak nasi biasa. Bila nasi hampir2 masak, buat lubang d nasi tu, masukkan kaler yg kita mau, buat lah beberapa lubang pas tu biarkan nasi tu masak. Bila siap masak, pelan2 gaul kan nasi tu...meriah jadi kaler2 dia tau heheheheh

Untuk Lemon kisses chicken,
Isi ayam (kalau mau tulang sekali pun ok)
Honey Lemon kisses
Chicken stock
Nenas manis
Tepung
Serbuk lada putih
Lada banggola
 Bawang putih
Tepung jagung + sedikit air
 Minyak untuk menggoreng dan menumis
Gaulkan tepung, serbuk lada putih dan chiken stock bersama sedikit air. Masukkan ayam kemudian goreng. Ketepikan. Tumis bawang putih, masukkan jus lemon kisses, masukkan madu dan chicken stock utk perasa, masukkan ayam, masak sekejap kemudian masukkan tepung jagung...... Last sekli lada banggola dan nenas.....siap :-) P/S ~sorry tiada sukatan...nda sa pandai bg sukatan untuk masak sikit2 ni, semua main agak2 :-)