Monday, March 19, 2012

Fried Apple Pie


Telampau tgk gambar makanan buat saya mengidam mau makan apple pie...tapi d kota marudu ni, jgnkan apple pie, pan buat pie tu pun teda jual sini..ada pun jenis pakai buang tu....
Bahan2 buat apple pie ni bukan susah,senang cari lagi..dan nasib baik semua saya boleh dapat di pekan kota marudu ni..kalau tidak terpaksalah minta tlg jenny lagi beli from kk hehehe....
Seepatutnya, saya buat baked punya style tapi apple saya kurang sbb saya buat juice yesterday after kehilangan tepung! Huhuhuuu..
Cerita tepung ni mcm ni, malam sebelum saya brcadang utk buat apple pie, saya ready kan lah semua bahan..kononnya bangun pagi terus buat for breakfast tp bila bangun pagi...tepung yg saya sediakan hilang! My mom ambik untuk buat donut for breakfast....huhhhh terus tdk jadi buat pie...mcmna pun im still siakan@craving for that pie..makanya today terus buat fried apple pie ala2 McD for breakfast....sedap! Yg lagi best my mom sangat suka :-)

Here is the bahan2

3 biji Apple Hijau potong dadu
2 gelas self raising flour
1/2 sudu makan serbuk kayu manis
1/2 gelas gula castor
1/2 gelas shortening/mentega/marjerin (kalau guna mentega or majerin biar dlm keadaan beku..jgn lembik ya!)
Air
Air sejuk

Untuk inti, panaskan gula, apple n serbuk kayu manis dalam kuali dgn api yang kecil. Bila sda masak, lenyek2 kan sikit tapi jgn semua...ala2 McD la konon kan..... :-)

Untuk doh, campurkan shortening/mentega or majerin dgn tepung..gunakan hujung cari sampai dia jd mcm serbuk roti..masukkan air...agak2 lah air byk mana...buat sampai adunan lembut n tidak melekat di tangan....

Cara membuatnya..canaikan doh..letak kan inti, lipat doh style memanjang..gamkan dgn air sejuk :-) lepas tu goreng...siaplah dan boleh di makan....