Saturday, April 14, 2012

Ayam kicap manis sayur Hamcoi & Puding Pisang



Bukan main panjang lagi nama menu saya ni kan padahal main umban2 jak masuk kuali... Al maklumlah skrg ni saya di rumah sendiri...My 3 months MC telah tamat riwayatnya..im getting better n start working Isnin ari tu...Kalau rumah parents best masak..ramai kawan makan tapi di rumah saya ni? Tinggal sorang2..makan sorang2...teda mood mau masak tapi kali ni i have to. Makan luar perlu di kurangkan. Ya lah kan..kita tdk tau brapa byk dia guna garam gula sejua tu..masak sendiri juga yg terbaek specially untuk org kurang sihat mcm saya ni....

Apa pun, sememangnya saya sgt malas masak di rumah ni, 1 minggu di rumah ni, saya cuma masak air untuk minum milo, bila lapar makan roti + tuna. Lunch time at office, ikut lah kawan kluar..order sup. Tapi hari ni saturday, anak buah saya Iman semestinya akan datang... Bejiran jak pun...dan kalau Iman datang mesti dia akan breakfast lunch dinner mandi segala2nya lah di sini sampai parents dia datang paksa pulang :-)..aunty dia ni kan baik...best lepak ngan aunty dia ni......jadinya hari ni saya masaklah menu ni untuk makan bersama Iman. Lunch dgn dessert skali...malam nanti fikir lagi masak apa untuk Iman. Tapi macam biasalah Iman cuma makan nasi ayam kuah...yg lain2 tu aunty dia makan...

Panjang cerita saya kan, ok ni resepi Ayam kicap manis Hamcoi... Puding tu malam sikit ok... Tapi untuk resepi ni saya tidak tau lah mau bagi sukatan..saya masak sikit..semua potong kecil2 untuk kami berdua makan...alaaa kamurang pun terer...kita antam jak lah hehehe

Bahan2

Ayam potong kecil2
Halia di hiris
Bwg merah di hiris
Bwg putih di hiris
Hamcoi @ Sayur masin
Serbuk kunyit
Garam
Chicken stock
Kentang potong kecil2
Kicap manis (Sedap)
Tepung jagung bancuh air sikit
Minyak untuk menggoreng dan menumis
Air



Lumur ayam dgn sedikit serbuk kunyit dan garam kemudian goreng sekejap. Kejap jak ok, jgn sampai jd ayam goreng kfc pula..setengah masak jak. Ketepikan.
Tumis semua bahan hirisan, masukkan ayam. Tumis sekejap, masukkan kentang dan sedikit air. Masak sampai ayam n kentang empuk. Air tu akan kering sikit. Masukkan kicap manis, gaul kejap n tambah air sikit. Tabur chicken stock untuk perasa. Masukkan sayur hamcoi. Masak kejap then masukkan tepun jagung.....boleh la di makan....rasanya kalau Iman tidak makan sekali saya akan tambah cili padi...lagi sedap!