Sunday, April 15, 2012

kek keladi


Kek keladi aka yam cake urang puti bilang ni antara fav kek saya, kek ni saya buat sebab kobihis tengok gambar kek ni dari FB my aunty...huhuhuhu...mau minta, jauh jadi terpaksalah buat sendiri. Saya pun google lah resepi kek ni...saya cari yg paling senang...last2 saya jumpa di myresepi tp lupa la nama siapa pemilik resepi ni, Saya guna screen capture jak ambil resepi, malas mau salin2..copy2 hehehe..pas tu capture ngam2 pula resepi jak, nama pemilik resepi tidak terikut...sorry....tapi sedap resepi ni cuma saya ubah suai sikit tidak pakai kelapa kering n santan untuk buat kek ni tahan lama, ya lah org rumah ni kalau bukan cheese cake, jangka masa kek tu boleh lah bertahan lama dlm fridge.... Kalau cheese cake paling lama pun 1 1/2 hari kikiki.....keladi ni jadi tambah sedap bila sda semalaman dlm fridge..sedap sangat2...my parents suka :-)



Bahan untuk kek

250 gm Sponge cake mix
5 biji telur size A
1/2 sudu besar ovalettee
40ml air
(saya tambah esen keladi)
Panas kan oven dalam suhu 180 dc... Terpulang lah juga dgn oven masing2. Gaul semua bahan n bakar dalam masa 45 minit atau sampai masak.

Sejukkan kek tu dulu kemudian bahagi kan kpd 3 bahagian

Untuk Keladi

1 kg keladi
1/2 gelas gula castor
3 biji telur saiz A
120 gm santan pekat ( saya tukar non diary whipping cream topping ace )
300 ml air
1/4 cawan tepung gandum
20 gm tepung jagung
25 gm gelatin
1/2 st garam
Pewarna unggu

Kupas keladi n potong2, rebus sampai empuk. Blend keladi dgn air dan telur lepas tu masukkan dalam periuk. Campurkan bahan2 lain dan gaul sebati sampai mendidih n masak masak.

Sapukan keladi atas kek yg suda di bahagi tadi, selang seli. Kemudian sejukkan. Dalam resepi yg saya baca, dia guna kelapa kering utk hiasan di luar kek nampak cantik tapi saya tidak guna... Biar plain mcm tu jak... :-)